Hoe Dynamics 365 Business Central retailers helpt duurzamer te zijn
Met een bijdrage van meer dan 25% aan de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, staan retailers onder toenemende druk om hun duurzaamheidsstrategieën te versterken om tegen 2040 een netto-nul-doel te bereiken. Ongeacht hun omvang moeten supermarkten, meubelwinkels en kledingmerken allemaal manieren vinden om afval te verminderen, de CO₂-uitstoot te verlagen en het energieverbruik terug te dringen om te gedijen in een wereld die steeds milieubewuster wordt.
Hoe Business Central duurzaamheid bevordert
Microsoft voegt voortdurend nieuwe functies toe aan Microsoft Dynamics 365 Business Central om retailers efficiënter en duurzamer te maken. In een van de nieuwste releases heeft Microsoft mogelijkheden voor duurzaamheidsrapportage geïntroduceerd, zodat retailers beter inzicht krijgen in hun ecologische voetafdruk en nauwkeurig hun CO₂-uitstoot in de hele toeleveringsketen kunnen volgen en meten. Dit is vooral belangrijk omdat de regelgeving in de sector, zoals de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van de Europese Unie en andere ESG-standaarden, strenger wordt op het gebied van duurzaamheidsrapportage en van steeds meer bedrijven transparantie over hun milieu- en sociale impact vereist.
Wanneer u LS Central gebruikt, de geïntegreerde bedrijfsbeheersoftware die is gebouwd op het ERP systeem van Microsoft Dynamics 365 Business Central, kunt u eenvoudig gebruikmaken van alle functionaliteiten van Business Central om uw retailbedrijf duurzamer te maken. Hieronder volgen enkele manieren waarop Business Central retailers die LS Central gebruiken kan helpen bij het behalen van hun duurzaamheidsdoelen.
1. Verminder afval
Retailers kunnen afval verminderen door informatie binnen hun bedrijf te koppelen en manieren te identificeren om middelen optimaal te benutten. Momenteel is ongeveer 87% van het voedselafval in supermarkten afkomstig van producten die vervallen voordat ze verkocht kunnen worden. Business Central biedt geavanceerde tools voor supply chain management om dit te voorkomen. De functionaliteit die beschikbaar is in LS Central maakt het voor bedrijven zoals supermarkten eenvoudiger om bederfelijke producten te beheren, zodat ze producten met een kortere houdbaarheid tijdig kunnen verkopen.
Hier volgen verschillende manieren waarop Business Central en LS Central retailers kunnen helpen om afval te verminderen:
- Creëer productieschema’s om overschot aan voorraad te voorkomen en middelen optimaal te benutten.
- Houd houdbaarheidsdata bij zodat voedselretailers etikettering kunnen standaardiseren en verwarring over verkoopdata kunnen wegnemen.
- Dynamische prijsstelling stelt supermarkten in staat om kortingen te geven op producten die bijna verlopen om verkoopverlies te vermijden.
- Krachtige business intelligence-software helpt retailers afval bij te houden en op basis van data en analyses geïnformeerde beslissingen te nemen.
- Volg alle afvalstromen zoals voedsel, plastic en verpakkingen om gebruikspatronen te identificeren en de ecologische voetafdruk van het bedrijf te meten.
- Vermijd afval door overproductie en overvoorraad met de AI-gestuurde voorspellings- en supply chain managementtools van Business Central.
Met deze functies helpt Business Central retailers niet alleen om afval te verminderen, maar ook om efficiënter en duurzamer te opereren.
2. Verminder energieverbruik en CO₂-uitstoot
Of retailers nu een fysieke winkel, een e-commerce site of een combinatie van beide exploiteren met distributiecentra en magazijnen, ze moeten alle facetten van hun bedrijf kunnen volgen en ontdekken waar energieverbruik en CO₂-uitstoot verminderd kunnen worden in het hele fulfilmentproces.
LS Central helpt bedrijven ervoor te zorgen dat alle voorraad nauwkeurig wordt gelokaliseerd en gevolgd, met efficiënte aanvulling en realtime informatie over voorraadniveaus. Met een helder overzicht van waar alles zich bevindt en waar voorraad nodig is in alle winkels, krijgen bedrijven beter inzicht in hoe ze hun voorraad optimaal kunnen distribueren en efficiëntie kunnen verbeteren.
Daarnaast kunnen bedrijven met het Chart of Sustainability Accounts-framework in Microsoft Business Central verschillende emissiegegevens, waaronder CO₂-uitstoot en afval, categoriseren en sorteren en volgen waar deze gegenereerd zijn. Sustainability Journals stellen gebruikers ook in staat om emissiegegevens handmatig in te voeren of ingebouwde formules te gebruiken voor nauwkeurige berekeningen.
Met deze functies kunnen retailers niet alleen energieverbruik en uitstoot verminderen, maar ook de duurzaamheid van hun volledige supply chain optimaliseren.
3. Ondersteun duurzame consumptiepatronen
Consumenten willen steeds vaker winkelen bij duurzame en ethische retailers, en een groot deel (bijna driekwart van de consumenten wereldwijd) is bereid om hun consumptiegedrag aan te passen om zo hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Dit omvat het doorverkopen van gebruikte items, het kopen van gereviseerde producten en het zoeken naar artikelen gemaakt van gerecycled materiaal.
Business Central stelt retailers in staat om in te spelen op deze nieuwe consumententrends en een écht duurzame winkelervaring te bieden door hen de volgende mogelijkheden te bieden:
- Maak geïnformeerde en duurzame keuzes met duidelijke productetiketten en informatie.
- Implementeer circulaire bedrijfsmodellen om hergebruik te bevorderen.
- Volg materialen, afmetingen en gewicht van verpakkingen om uitstoot te verminderen en onnodig afval te vermijden.
- Bevorder fairtrade en ethische praktijken binnen de hele waardeketen.
- Vergroot transparantie over duurzaamheidsactiviteiten en ondersteun uitgebreide rapportage op het gebied van milieu, maatschappij en governance (ESG).
- Gebruik AI-tools om de toeleveringsketen te analyseren, manieren te vinden om middelen en energie te optimaliseren, en slimme beslissingen te ondersteunen.
Met deze functionaliteiten helpt Business Central retailers niet alleen om te voldoen aan de vraag naar duurzame producten, maar ook om een positieve bijdrage te leveren aan de circulaire economie en de algehele ecologische impact te verminderen.
4. Maak deel uit van de circulaire economie
Naarmate de circulaire economie en duurzame gedragingen aan populariteit winnen, kan de retailsector een belangrijke rol spelen door circulaire bedrijfsmodellen te ontwikkelen, tweedehands goederen te promoten, de levensduur van producten te verlengen en materialen opnieuw te gebruiken voor nieuwe producten.
Zo heeft IKEA het platform Buyback and Resell, waar consumenten hun gebruikte meubels aan de winkel kunnen verkopen voor winkelkrediet. Andere toonaangevende retailers volgen een vergelijkbare strategie met online platforms voor tweedehands mode; al deze platforms kunnen worden geïntegreerd en beheerd binnen LS Central.
Met de ondersteuning van Business Central en LS Central kunnen retailers eenvoudig deelnemen aan de circulaire economie en hun duurzaamheidsdoelen versterken door tweedehands verkoop, hergebruik van materialen en een duurzamer bedrijfsmodel mogelijk te maken.
5. Verbeter transparantie
De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van de Europese Unie en andere sectorreguleringen leggen retailers de verantwoordelijkheid op om transparanter te zijn over de duurzaamheidsmaatregelen die ze nemen, hoe ze dat doen, en wat de werkelijke impact daarvan is.
De emissietracking-functies van Business Central helpen retailers te voldoen aan deze normen door alle benodigde gegevens te verzamelen en de juiste rapportages te leveren. Met deze oplossing kunnen retailers:
- Belangrijke duurzaamheidsinformatie vastleggen en rapporteren
- Activiteiten monitoren en rapporteren, zowel kwalitatief als kwantitatief
- Inzichten bieden voor de toekomst en terugblikken op het verleden
- Actief uitstoot verminderen met behulp van deze gegevens
Om te voldoen aan de groeiende vraag naar duurzame praktijken en transparantie, moeten retailers ervoor zorgen dat ze een robuust systeem hebben dat hun doelen ondersteunt. De geavanceerde mogelijkheden van LS Central in combinatie met Business Central helpen hen deze doelen te bereiken. Neem contact op met onze experts om te ontdekken hoe.